Workshop
Metodeworkshop med Helene Kvint
Helene Kvint
Helene Kvint har gennem de seneste 25 år i sit arbejde haft fokus på den personlige eller dokumentariske fortælling, samt udvikling af greb til at arbejde med det personlige, og ud fra en stærk tro på, at det personlige er alment og derfor vedkommende for mange.
Helene har siden 1998 produceret flere solo forestilling:
Night train – med udgangspunkt i en blanding af sig selv og sin veninde.
Blændet af Ord – om sin ordblindhed.
Beskæring – om sin morfars demens.
Slag – om sin fars blodprop.
Tændt – om lyst som kvinder.
I gruppen CoreAct har hun arbejdet ud fra både personligt og dokumentarisk materiale omhandlende bl.a. familie historie, sorg og fattigdom.
I sin Tjekkiske gruppe, Secondhand Women har Helene produceret 6 forskellige forestillinger om penge, sex, kvinden i os, manden i os, verdens undergang og magt.
Pt. arbejder Helen på performance-fortællingen, The Show Must go on!
Hvorfor får dobbelt så mange kvinder galdesten? Man siger, at galde er vrede, og rent psykisk kan tilbageholden vrede eller manglende evne til at sige fra og sætte grænser, give galdesten. Midt i denne #metoo tid, er tankevækkende, at en udbredt kvindesygdom handler om indestængt vrede og grænseoverskridelse.
På workshoppen arbejder vi med at omforme selvbiografisk materiale til et scenekunstnerisk udtryk. Hvordan gør du din personlige erfaring, oplevelse eller fortælling til noget, som berører os alle? Hvordan omsætter du dit biografiske materiale til fysiske bevægelser, til ord, til rum?
Alle deltagere medbringer en personlig fortælling inden for et område, de brænder for. Vi går på gulv og afprøver forskellige greb og udtryk i forhold til iscenesættelse. Det kan være udfordrende at arbejde med sin egen fortælling. Tør man være ærlig? Men lige netop det, at man selv har oplevet det gør også den personlige fortælling ekstremt rørende og rammede, og virkeligheden er ofte mere detaljeret og uforudsigelig end ventet.
Workshoppen er for performere, skuespillere, dansere og sangere.
Og er en deling af teknikker og greb til at arbejde videre med sit eget materiale, både i forhold til tekst, bevægelse, rum, objekter, lyd og lys.
Vi gennemgå forskellige trin:
Nogen personlige fortællinger har brug et stærkt kunstnerisk udtryk, andre gange står ens forstælling tydeligst helt rå og ren. Hvilken scenekunst stil passer til ens fortælling?
Hvad kan den personlige fortælling i forhold til teksten. En fortælling, en monolog, en dialog, sang eller andet?
I forhold til rum, er man på en scene eller et sted specifikt rum?
Hvad kan den personlige fortælling som koreografi, bevægelse med eller uden tekst?
Hvilken betydning har vores scenekunstneriske virkemidler, tøj, objekter, lys og lyd, i forhold til ens fortælling?
Medbringe træningstøj, og en halv side ubearbejdet nedskrevet personlig historie, helt enkelt som den huskes.
Medbring en gentand som indgår i denne personlige fortælling.
Som deltager skal man være indstillet på at der indgår øvelser, hvor man skal fortælle mindre fortællinger om sig selv.
Da der arbejdes med personligt materiale, er det vigtigt, at man som deltagere kan være ærlig i processen. Alt som deles /fortælles på workshoppen forbliver imellem deltagerne.
Ledige pladser fordeles efter først til mølle … og tilmeldingen lukkes herefter.