Workshop

Dynamisk samspil workshop med Jacque Lauritsen

4 dage: 28.-31. maj
Jacque Lauritsen

Jacque Lauritsen

jacquelauritsen.dk

Jacque Lauritsen har i 30 år arbejdet professionelt som freelance skuespiller og var 2018-20 del af det faste ensemble på Teater Nordkraft i Aalborg. Her spillede han bl.a. titelrollen i ”Kong Lear” og medvirkede i Reumertvinderen ”Dig og mig ved daggry”. Han har ligeledes opsat en del egne projekter som f.eks. de anmelderroste monologer ”Faldet” og ”Restaurant Europa” på Teater FÅR302 i København.

Jacque har endvidere iscenesat ca. 30 forestillinger og undervist på teaterskoler og højskoler i samspil, stemme og Shakespeare. Som lærer lægger han vægt på et 100% engagement i både forberedelse og formidling og forventer naturligt det samme fra deltagerne. Til gengæld kan de være sikre på at træde ind i et trygt arbejdsrum, hvor spilleglæde er omdrejningspunktet. Med det overordnede mål at gøre det nye vedkommende og det velkendte overraskende. Kort sagt: Skabe refleksion og bevægelse.

Sidste tilmelding: 2024-05-21

Obs. ledige pladser frem til 26. maj besættes efter først til mølle!

Vi kender det godt, at se en forestilling hvor spillerne er gode hver for sig, men hvor der ikke rigtig sker noget imellem dem… og det er der sjældent nogen, der bliver berørt af. Der er jo en grund til, at dramatikeren har sat mere end én person på scenen: De skal ville noget med hinanden!

Kodeordet for denne workshop er derfor; kontakt – at få et scenisk forløb til at handle om relationer fremfor egne følelser; fokusere sin energi på sin medspiller og ikke på sig selv – ganske elementært, men vi glemmer det oftere end vi tror…

Med intensiv grundtræning og konkrete værktøjer trænes deltagerne kort og godt i kunsten at spille sammen og trække både skuespiller og karakter ud af osteklokken. I praksis betyder det, at man konstant agerer ud fra, hvad man vil have den anden til at mærke/gøre for at opnå sit sceniske mål. På den måde skabes en kontinuerlig aktion-reaktion, der forstærker den dramatiske nerve – og nok så væsentligt letter det emotionelle pres på den enkelte spiller.

Teknikken trænes gennem improvisationer og dialog arbejde med scener fra udvalgte skuespil. Der må således påregnes en vis mængde forberedelsestid til at lære udenad.